Astazi am vizitat cu mult interes targul international de carte Gaudeamus 2009 de la complexul Romexpo din Bucuresti. Am mers plin de entuziasm si m-am intors plin de…. mahnire. N-as vrea sa fiu tocmai eu, pacatosul si putin cititul, atat de mandru si semet incat sa realizez un articol ultra critic vis a vis de aceasta editie a targului. Voi incerca, totusi, sa astern cateva impresii personale, sincere si dezinteresate, in randuriel cele ce urmeaza.

Dupa ce, in loc de bun venit, am fost izbit de la intrare de un val de caldura „alizee”, am ramas mut de cata lume „intelectuala” exista in Bucuresti, avida de lectura, de cultura.  Lume multa, aglomeratie mare… milioane de carti, mult prea multe pentru un biet cititor-muritor ca mine, caruia i-ar fi trebuie vreo zi intreaga, cel putin, ca sa reuseasca sa treaca pe la toate standurile editurilor si doar sa priveasca in treacat rafturile cu carti, fara a mai avea pretentia de a le „cerceta” pret de cateva secunde pe cele aparent interesante.

Caldura mare „mon cher”, cum ar zice Caragiale, agitatie, oboseala, dureri de spate si …… 4 lei intrarea pentru adulti (elevi si studenti gratuit, numai cu carnetul)! Iesirea gratuita, cine mai scapa! 🙂

Carti multe, multe….. cateva edituri consacrate si multe edituri dintre cele mai exotice si ca nume, dar mai ales ca titluri de carti editate. Milioane de carti…… extrem de multe de slaba factura (dupa gustul meu, desigur), beletristica de prost gust, cu balauri, dragoni, fantome si tot felul de necurati,  carti ezoterice, retete sigure pentru o viata fericita si prospera etc. Adica tot arsenalul de nimicuri care, culmea, „se cauta”.

M-am apropiat apoi cu speranta spre standurile  cu cartile unor edituri mai „clasice”, gen Humanitas, Polirom si altele. Aici, desi se mai gasesc si carti interesante, preturile piperate afisate, dar si reducerile neinsemnate, m-au descurajat rapid si definitiv.

Asa stand lucrurile, am alergat la ultima mea speranta: editurile de carte religoasa! Aproape acelasi lucru: noutati putine, preturi mari, reduceri nesemnificative. Poate doar la editura Sophia reducerile erau mai importante (cam 20%).

Concluzia mea: desi targul are deziderate sublime si sloganuri pe masura ( „Gaudeamus- carte de invatatura” sau „Cand literatura schimba fata lumii„), realitatea, perceputa de mine desigur, este cu totul alta. El este in fapt o mare oportunitate de afacere pentru edituri, o sansa de a vinde tot ceea ce nu se vinde de obicei (pentru ca la aglomeratie se cumpara orice) peste an, fara sa ii pese cuiva de cititori, de progresul lor intelectual si cultural, ori sa preocupe pe cineva ridicarea prin cultura a acestui neam.

Si, totusi, nu as vrea sa se creada ca nu veti gasi nimic bun la acest targ. Pe ici pe colo se mai gasesc si cateva carti bune, sau poate mai multe, pe care eu nu le-am putut „detecta”. Pentru cei care doresc insa sa o faca, mai este timp pana maine cand targul se va incheia. Mult succes!

Cateva imagini de la targ:

(foto personale)

Revista oficiala a targului:

Iata si cateva dintre cartile mai noi sau mai putin noi, din sfera religioasa, care ni s-au parut interesante:

Parintele Arsenie Boca un sfant al zilelor noastre, Dan Lucinescu, Editura Siaj, 2009

la targ 10 lei

Cuviosul Iosif Isihastul, Editura Evanghelismos, 2009

la targ 11 lei

Casatoria cale spre sfintenie, David si Mary Ford, Editura Sophia, 2007

la targ 10 lei

Cuvant si taina la Origen, Hans Urs von Balthasar, Editura Galaxia Gutenberg, 2007

la targ 6 lei

Noi in Sfanta Treime, Tomas Spidlik, Editura Galaxia Gutenberg, 2003

la targ 5 lei

Imn pentru crucea purtata, Virgil Maxim, Editura Antim, 2002

la targ 16 lei

Pr. Gabriel

