Prezenta Maicii Domnului in viata Bisericii se datoreaza legaturii stranse dintre ea si Capul Bisericii, Fiul lui Dumnezeu care a fost purtat in pantece de ea, zamislit si nascut din ea, pe care L-a purtat in brate ca prunc si a ramas unita cu El prin iubirea omeneasca culminanta, proprie unei mame. „Zamislind in sanul sau feciorelnic pe Fiul lui Dumnezeu, Preasfanta Fecioara intra intr-o relatie de o deosebita intimitate cu Mantuitorul Iisus Hristos fata de care detine pozitia de Maica si se raporteaza intotdeauna la El ca Maica Domnului.

Preacinstirea pe care Biserica o aduce Maicii Domnului este reflectarea cinstirii pe care insusi Fiul o acorda Maicii Sale, in cadrul creatiei ca celei dintai fapturi. „Cu adevarat – scrie Sfantul Ioan Damaschin – tu esti mai de pret decat intreaga creatie ca doar din tine singura Creatorul a primit parga firii noastre omenesti. Trupul Sau L-a facut din trupul tau, sangele Sau din sangele tau. Dumnezeu s-a hranit cu laptele tau, iar buzele tale au fost atinse de buzele lui Dumnezeu”. Pe aceasta intimitate se bazeaza prezenta Maicii Domnului in Biserica.

Maica Domnului este cea mai inalta sfintenie omeneasca cunoscuta si cinstita de Sfanta Biserica, iar Adormirea Maicii Domnului este cea mai de seama dintre sarbatorile ei. Este o sarbatoare pregatita, precum se stie, printr-un post de doua saptamani. In Sfanta Scriptura, nu aflam nimic despre moartea Maicii Domnului. In schimb, cantarile si imnele de la Vecernia si Utrenia sarbatorii ne vestesc adevarata traditie a Bisericii in aceasta privinta:

Cand a binevoit Hristos, Dumnezeul nostru, sa ia la Sine pe Maica Sa, atunci cu trei zile mai inainte, a facut-o sa cunoasca, printr-un inger, mutarea ei de pe pamant la viata cea cereasca. Deci, instiintandu-se Nascatoarea de Dumnezeu despre aceasta, s-a bucurat, cu bucurie mare, si s-a suit degraba in Muntele Maslinilor, ca sa se roage.

S-a intors, apoi, acasa si a pregatit toate cele de ingropare, incredintand, pe vecine ca, mutandu-se in ceruri, nu numai pe ele nu le va uita, ci pe toata lumea o va cerceta si o va ocroti. Si a impartit vaduvelor sarace vesmintele sale. Si a luat, apoi, iertaciune de la toti si, culcandu-se pe pat, a facut rugaciune pentru intarirea lumii si pentru vietuirea in pace. Si, binecuvantand pe toti cei de fata, si-a dat sufletul in mainile Fiului si Dumnezeului ei. Si multe vindecari s-au impartit tuturor celor bolnavi, prin binecuvantarea ei.

Si, s-a facut, atunci, tunet mare si au venit de la marginile lumii, ca pe niste nori, toti Apostolii lui Hristos, la casa Maicii Domnului din Ierusalim. Si, incepand Petru cantarea cea de ingropare, Apostolii au ridicat patul si au petrecut, pana la mormant, trupul cel primitor de Dumnezeu. Si, sosind in satul Ghetsimani si asezand in mormant trupul Maicii Domnului, Apostolii au zabovit, acolo, inca trei zile, asteptand pe Apostolul Toma, care din dumnezeiasca randuiala, lipsea.

Si, sosind, Toma Apostolul era intristat, ca nu se invrednicise sa vada, si el, chipul adormit al Maicii Domnului, ca si ceilaiti Apostoli. Deci, s-a deschis, cu hotarare de obste, mormantul, pentru el. Si, daca s-a deschis, s-au minunat, ca au aflat mormantul fara sfantul ei trup si era numai giulgiul lasat, ca mangaiere si marturie nemincinoasa a mutarii Nascatoarei de Dumnezeu, cu trup cu tot, la ceruri.

Pe scurt, dupa credinta Sfintei Biserici, la Adormirea Maicii Domunului, trupul ei n-a cunoscut putrezirea, care vine dupa moarte, nici n-a ramas in mormant. Maica Domnului, cu trupul schimbat, viu si proslavit, a fost mutata, cu trup cu tot la ceruri, ca o parga a intregii omeniri. Dar, spre deosebire de Mantuitorul, ea a fost dusa la ceruri de ingeri, nu prin puterea ei, ca Mantuitorul. Si acolo se roaga de-a pururi pentru noi.

Iconografia ortodoxa prezinta pe Iisus luandu-i, la Adormirea ei sufletul in bratele Lui. Iubirea Lui fata de ea, este tot atat de afectuoasa ca si iubirea ei fata de El. Pruncul, ajuns in plinatatea puterilor, poarta in bratele Sale pe mama lui ramasa cu puteri mai imputinate. In persoana ei a simtit si simte Iisus, la maximum, iubirea omeneasca fata de El si in afectiunea Lui fata de ea se include o afectiune fata de Om in general”.

Viata Maicii Domnului a fost infuzata de valorile duhovnicesti, ale credintei, smereniei, fecioriei, sfinteniei, rugaciunii. Ea era cea plina de har si „binecuvantata”, care s-a ridicat prin virtutile sale la culmea desavarsirii. De aceea este mai presus decat toata creatiunea si mai venerata decat toti sfintii.

Maica Domnului este maica tuturor cres­tinilor si ii cheama pe toti sa fie una, sa fie frati asa cum sunt fiii ace­leiasi mame.

Troparul Adormirii Maicii Domnului (audio):

http://www.ortodoxmedia.com/inregistrare/37/Troparul-Adormirii-Maicii-Domnului

Axion la Adormirea Maicii Domnului (audio):

http://www.crestinortodox.ro/Asculta__Axion_la_Adormirea_Maicii_Domnului___Manastirea_Putna-212.html

Video:

Pr. G. M.


Anunțuri